Het was een mooi daltonjaar! Volgend schooljaar worden er weer een aantal interessante daltonlabs georganiseerd. Wij zien jullie allemaal graag volgend schooljaar! Hierbij ons jaarverslag.
0 Comments
Welkom bij ons derde daltonlab |
berends_2014_werken_aan_eigenaarschap-jsw7mrt14.pdf | |
File Size: | 460 kb |
File Type: |
rapportfolio_19_januari_2022.pptx | |
File Size: | 2377 kb |
File Type: | pptx |
presentatie_leerlingportfolio_november_2021__2_.pdf | |
File Size: | 794 kb |
File Type: |
De stellingen van 19/1/22:
- Eigenaarschap op school is schijneigenaarschap. De leerkracht bepaalt alsnog.
- Kinderen hebben niet genoeg grip op hun eigen periodedoelen/plannen/pops.
- Om het eigenaarschap van alle leerlingen mogelijk te maken, moet het eigenaarschap van elke leerling beperkt worden.
- Eigenaarschap is als fictie om de leerling betrokkener en harder te laten werken.
- Met het zelf nakijken, doet de leerling eigenlijk het werk van de leerkracht.
- Het mag niet aan de leerlingen zelf worden overgelaten of zij hulp krijgen of niet.
- Eigenaarschap kan leiden tot self-blaming.
- Vrijheid op school betekent minder toezicht en controle.
- Eigenaarschap op school is schijneigenaarschap. De leerkracht bepaalt alsnog.
- Kinderen hebben niet genoeg grip op hun eigen periodedoelen/plannen/pops.
- Om het eigenaarschap van alle leerlingen mogelijk te maken, moet het eigenaarschap van elke leerling beperkt worden.
- Eigenaarschap is als fictie om de leerling betrokkener en harder te laten werken.
- Met het zelf nakijken, doet de leerling eigenlijk het werk van de leerkracht.
- Het mag niet aan de leerlingen zelf worden overgelaten of zij hulp krijgen of niet.
- Eigenaarschap kan leiden tot self-blaming.
- Vrijheid op school betekent minder toezicht en controle.
Welkom bij ons tweede daltonlab!
Plaats: online (link in deze uitnodiging)
Datum en tijdstip: woensdag 19 januari van 16.00 tot 17.00 uur. Vanaf 15.45 uur is er een digitale inloop.
Woensdag 19 januari is iedereen uit onze regio die affiniteit met dalton heeft van harte welkom. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift. Nodig dus al je collega's uit!
Helaas hebben we moeten besluiten er een online-daltonlab van te maken. Maar, het wordt een heel bijzonder lab.
1. Het Rapportfolio van de Lorentzschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Naomi Calis. Na de presentatie is er ruimte voor het stellen van vragen.
2. Het portfolio van Juliana daltonschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Françoise Smeele. Na de presentatie is er ruimte voor het
stellen van vragen.
3. “Nou ga je toch ernstig twijfelen”. (30 minuten)
We bereiden ons voor op het derde daltonlab van 17 mei 2022. Dit dalltonlab heeft de vorm van College Tour. We formeren een panel, waarin Patrick Sins, Rene Berends, een dalton leerkracht en een dalton leerling zitten. We zullen aan de hand van vragen, stellingen en filmpjes elkaar uitdagen na te denken over dalton.
Maar voor het zover is, brengt Piet van der Ploeg ons ernstig aan het twijfelen. Piet van der Ploeg schrijft in een aantal artikelen dat er van eigenaarschap bij kinderen op een daltonschool nauwelijks sprake is. De onderbouwing voor zijn stelling levert hij in vijf bijdragen (de laatste komt in 2022 uit). We vragen je deze (minimaal de eerste drie) te lezen. Aan de hand van vijf stellingen meten we twijfel. De vraag is of Patrick Sins op 17 mei de twijfel weg kan nemen.
De link naar de bijdragen vind je onder de agenda.
De link om in te loggen bij het tweede daltonlab:
Google Meet Link voor videogesprek: https://meet.google.com/zjr-xzcy-isc
Of kies: (US) +1 650-449-9991, pincode: 289 290 928#
Link naar de vier artikelen van Piet van der Ploeg:
https://onderzoekonderwijs.net/2020/02/26/paradoxen-van-eigenaarschap-1-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/03/13/paradoxen-van-eigenaarschap-2-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/04/22/paradoxen-van-eigenaarschap-3/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/06/19/paradoxen-van-eigenaarschap-4/
Een reactie:
https://onderzoekonderwijs.net/2021/02/23/eigenaarschap-van-leerlingen-waarom-hoe-en-in-hoeverre/
Vriendelijke groet,
Jildou, Lara, Robine, Rudger, Koen, Jeroen
Bestuur Dalton Midden-Nederland
Plaats: online (link in deze uitnodiging)
Datum en tijdstip: woensdag 19 januari van 16.00 tot 17.00 uur. Vanaf 15.45 uur is er een digitale inloop.
Woensdag 19 januari is iedereen uit onze regio die affiniteit met dalton heeft van harte welkom. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift. Nodig dus al je collega's uit!
Helaas hebben we moeten besluiten er een online-daltonlab van te maken. Maar, het wordt een heel bijzonder lab.
1. Het Rapportfolio van de Lorentzschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Naomi Calis. Na de presentatie is er ruimte voor het stellen van vragen.
2. Het portfolio van Juliana daltonschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Françoise Smeele. Na de presentatie is er ruimte voor het
stellen van vragen.
3. “Nou ga je toch ernstig twijfelen”. (30 minuten)
We bereiden ons voor op het derde daltonlab van 17 mei 2022. Dit dalltonlab heeft de vorm van College Tour. We formeren een panel, waarin Patrick Sins, Rene Berends, een dalton leerkracht en een dalton leerling zitten. We zullen aan de hand van vragen, stellingen en filmpjes elkaar uitdagen na te denken over dalton.
Maar voor het zover is, brengt Piet van der Ploeg ons ernstig aan het twijfelen. Piet van der Ploeg schrijft in een aantal artikelen dat er van eigenaarschap bij kinderen op een daltonschool nauwelijks sprake is. De onderbouwing voor zijn stelling levert hij in vijf bijdragen (de laatste komt in 2022 uit). We vragen je deze (minimaal de eerste drie) te lezen. Aan de hand van vijf stellingen meten we twijfel. De vraag is of Patrick Sins op 17 mei de twijfel weg kan nemen.
De link naar de bijdragen vind je onder de agenda.
De link om in te loggen bij het tweede daltonlab:
Google Meet Link voor videogesprek: https://meet.google.com/zjr-xzcy-isc
Of kies: (US) +1 650-449-9991, pincode: 289 290 928#
Link naar de vier artikelen van Piet van der Ploeg:
https://onderzoekonderwijs.net/2020/02/26/paradoxen-van-eigenaarschap-1-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/03/13/paradoxen-van-eigenaarschap-2-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/04/22/paradoxen-van-eigenaarschap-3/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/06/19/paradoxen-van-eigenaarschap-4/
Een reactie:
https://onderzoekonderwijs.net/2021/02/23/eigenaarschap-van-leerlingen-waarom-hoe-en-in-hoeverre/
Vriendelijke groet,
Jildou, Lara, Robine, Rudger, Koen, Jeroen
Bestuur Dalton Midden-Nederland
Welkom bij ons daltonlab!!!
Op donderdag 30 september nodigen wij iedereen uit onze regio uit die affiniteit met dalton heeft. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift er is plek genoeg
We komen samen in ons daltonlab voor een stukje uitwisseling over de volgende onderwerpen:
1. Taak
- welke ontwikkeling heeft de taak op jouw school doorgemaakt? Neem vooral voorbeelden mee!
2. Instructiemodel
- EDI past niet bij dalton?
3. Kwartiertjesrooster / dagplanning
- Staat het kwartiertjesrooster haaks op dalton?
4. Dalton in het team
- Hoe zie je eigenaarschap terug in de school?
5. Daltondoelen
- Hoe beoordeel je de kernwaarden (in het rapport/portfolio)?
Hiervoor doen we een beroep op onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en delen wij onze kennis met elkaar. Indien je concreet materiaal hebt ter ondersteuning en/of inspiratie, neem dit vooral mee!
Ons daltonlab vindt plaats op Daltonschool t Palet te Leusden: Willem Alexanderhof 6 3832 JN Leusden
De inloop is om 15:30 uur en om 16:00 uur start het programma. De soep staat klaar om 18:00 uur.
Laat ons weten of je komt of verhinderd bent. I.v.m. de catering is het goed om te weten of je blijft voor een kopje soep en een lekker broodje. Graag doorgeven bij je aanmelding. Via http://www.daltonmiddennederland.nl kun je je aanmelden. Kijk onder het kopje ‘daltonlab’.
We hopen jullie allemaal te zien!
Op donderdag 30 september nodigen wij iedereen uit onze regio uit die affiniteit met dalton heeft. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift er is plek genoeg
We komen samen in ons daltonlab voor een stukje uitwisseling over de volgende onderwerpen:
1. Taak
- welke ontwikkeling heeft de taak op jouw school doorgemaakt? Neem vooral voorbeelden mee!
2. Instructiemodel
- EDI past niet bij dalton?
3. Kwartiertjesrooster / dagplanning
- Staat het kwartiertjesrooster haaks op dalton?
4. Dalton in het team
- Hoe zie je eigenaarschap terug in de school?
5. Daltondoelen
- Hoe beoordeel je de kernwaarden (in het rapport/portfolio)?
Hiervoor doen we een beroep op onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en delen wij onze kennis met elkaar. Indien je concreet materiaal hebt ter ondersteuning en/of inspiratie, neem dit vooral mee!
Ons daltonlab vindt plaats op Daltonschool t Palet te Leusden: Willem Alexanderhof 6 3832 JN Leusden
De inloop is om 15:30 uur en om 16:00 uur start het programma. De soep staat klaar om 18:00 uur.
Laat ons weten of je komt of verhinderd bent. I.v.m. de catering is het goed om te weten of je blijft voor een kopje soep en een lekker broodje. Graag doorgeven bij je aanmelding. Via http://www.daltonmiddennederland.nl kun je je aanmelden. Kijk onder het kopje ‘daltonlab’.
We hopen jullie allemaal te zien!
Beste collega's,
We lopen langzaam, maar gestaag naar het einde van het schooljaar. Musicals worden voorbereid, de laatste hoofdstukken worden aangeboden en er komt weer meer ruimte op de weektaak... Het afgelopen jaar was een bewogen daltonjaar. Waar we het liefst de verbinding zoeken en samenwerken, werden we wederom gedwongen op afstand te blijven. We hebben er het beste van gemaakt, maar hopen jullie volgend jaar allemaal weer in persoon te kunnen ontmoeten!
Het bestuur
Afgelopen week hebben wij afscheid genomen van Silva en Monica. Zij zijn jaren de vaste spelers geweest in het bestuur van Dalton Midden-Nederland. Wij willen Silva en Monica van harte bedanken voor alle inzet en tijd die zij in de regio hebben gestoken!
Wij verwelkomen 3 nieuwe bestuursleden:
Robine Hiddink van het Corlaer in Nijkerk
Koen Hols van OBS het Mozaïk in Veenendaal
Jeroen Jansen van de Regenboog in Breukelen
Welkom bij Dalton Midden-Nederland!
Dompeldagen 2021-2022
Ook dit jaar staan er dompeldagen op de planning. Deze dagen zullen starten om 16.00 en eindigen rond 18.00. Na afloop wordt er gezorgd voor een (licht) diner.
Zet de dagen alvast in de jaarplanning!
donderdag 30 september: Kenniscafé
Plaats: 't Palet in Leusden
Op 30 september zullen wij wederom een kenniscafé organiseren. Aan verschillende tafels bespreken wij in groepen relevante en actuele daltononderwerpen. Heb jij hier input voor? Schroom dan niet en neem contact op. Wij zijn nog op zoek naar onderwerpen die wij aan de tafels kunnen bespreken.
Daarnaast wordt op deze dag de daltonspiegel gepresenteerd. De reflectietool voor daltonleerkrachten.
Woensdag 19 januari: portfolio, hoe dan?
Plaats: nnb
O.a: vandaag zal Francoise Smeele het portfolio van de Juliana Daltonschool presenteren. Een portfolio waar wij veel van kunnen leren...
Dinsdag 17 mei: nog even geheim...
Plaats: nnb
Deze inhoud houden we graag nog even geheim...
Wij hopen jullie allemaal te ontmoeten op de bovenstaande data.
Veel succes met de laatste loodjes en tot volgend schooljaar!
We lopen langzaam, maar gestaag naar het einde van het schooljaar. Musicals worden voorbereid, de laatste hoofdstukken worden aangeboden en er komt weer meer ruimte op de weektaak... Het afgelopen jaar was een bewogen daltonjaar. Waar we het liefst de verbinding zoeken en samenwerken, werden we wederom gedwongen op afstand te blijven. We hebben er het beste van gemaakt, maar hopen jullie volgend jaar allemaal weer in persoon te kunnen ontmoeten!
Het bestuur
Afgelopen week hebben wij afscheid genomen van Silva en Monica. Zij zijn jaren de vaste spelers geweest in het bestuur van Dalton Midden-Nederland. Wij willen Silva en Monica van harte bedanken voor alle inzet en tijd die zij in de regio hebben gestoken!
Wij verwelkomen 3 nieuwe bestuursleden:
Robine Hiddink van het Corlaer in Nijkerk
Koen Hols van OBS het Mozaïk in Veenendaal
Jeroen Jansen van de Regenboog in Breukelen
Welkom bij Dalton Midden-Nederland!
Dompeldagen 2021-2022
Ook dit jaar staan er dompeldagen op de planning. Deze dagen zullen starten om 16.00 en eindigen rond 18.00. Na afloop wordt er gezorgd voor een (licht) diner.
Zet de dagen alvast in de jaarplanning!
donderdag 30 september: Kenniscafé
Plaats: 't Palet in Leusden
Op 30 september zullen wij wederom een kenniscafé organiseren. Aan verschillende tafels bespreken wij in groepen relevante en actuele daltononderwerpen. Heb jij hier input voor? Schroom dan niet en neem contact op. Wij zijn nog op zoek naar onderwerpen die wij aan de tafels kunnen bespreken.
Daarnaast wordt op deze dag de daltonspiegel gepresenteerd. De reflectietool voor daltonleerkrachten.
Woensdag 19 januari: portfolio, hoe dan?
Plaats: nnb
O.a: vandaag zal Francoise Smeele het portfolio van de Juliana Daltonschool presenteren. Een portfolio waar wij veel van kunnen leren...
Dinsdag 17 mei: nog even geheim...
Plaats: nnb
Deze inhoud houden we graag nog even geheim...
Wij hopen jullie allemaal te ontmoeten op de bovenstaande data.
Veel succes met de laatste loodjes en tot volgend schooljaar!
Beste collega’s,
Donderdag 27 mei staat onze Dompeldag op het programma. Iedereen is hiervoor uitgenodigd, niet alleen directie en coördinatoren! Helaas kunnen we fysiek nog niet bij elkaar komen, maar de afgelopen maanden hebben we in verschillende settings binnen de Nederlandse Dalton Vereniging ook hele goede ervaringen opgedaan met digitale sessies. Daarbij is het ook gewoon weer heel fijn om elkaar te zien en te spreken na al die tijd.
De inloop is om 15:45 uur en om 16:00 uur start het programma. Om 17.00 is het programma afgelopen. Voor deze speciale digitale Dompeldag hebben we Eefje Teeuwisse van Take a Step bereid gevonden om mee te denken over een mooi programma.
.
Op deze middag gaan we samen in gesprek over wat we de afgelopen 1.5 jaar geleerd hebben over de toekomst van het daltononderwijs. Zijn er dingen van voor
corona die voor ons extra waarde of betekenis hebben gekregen? Heeft het zijn van een daltonschool ons geholpen om de overstap te maken naar onderwijs op afstand?
Heeft de afgelopen tijd ons ook iets gebracht of geleerd wat de moeite van het vasthouden waard is?
Eigenlijk doen we een klein waarderend onderzoek met elkaar. De ervaring leert dat handvatten uit het waarderend onderzoek in allerlei settings in de dagelijkse
onderwijspraktijk van betekenis zijn. Daarmee dient de middag een driedelig doel:
- Elkaar ontmoeten en verbinden
- Inzichten opdoen in relatie tot de vraag; Wat hebben we de afgelopen 1.5
geleerd over de toekomst van het Daltononderwijs?
- Kennismaken met handvatten uit het waarderend onderzoek
Hopelijk zien we je daar!
Je kunt donderdag 27 mei vanaf 15.45 inloggen via deze link: https://meet.google.com/zrc-nodq-cvd?hs=122&authuser=0
Vriendelijke groet,
Bestuur Dalton Midden-Nederland
Donderdag 27 mei staat onze Dompeldag op het programma. Iedereen is hiervoor uitgenodigd, niet alleen directie en coördinatoren! Helaas kunnen we fysiek nog niet bij elkaar komen, maar de afgelopen maanden hebben we in verschillende settings binnen de Nederlandse Dalton Vereniging ook hele goede ervaringen opgedaan met digitale sessies. Daarbij is het ook gewoon weer heel fijn om elkaar te zien en te spreken na al die tijd.
De inloop is om 15:45 uur en om 16:00 uur start het programma. Om 17.00 is het programma afgelopen. Voor deze speciale digitale Dompeldag hebben we Eefje Teeuwisse van Take a Step bereid gevonden om mee te denken over een mooi programma.
.
Op deze middag gaan we samen in gesprek over wat we de afgelopen 1.5 jaar geleerd hebben over de toekomst van het daltononderwijs. Zijn er dingen van voor
corona die voor ons extra waarde of betekenis hebben gekregen? Heeft het zijn van een daltonschool ons geholpen om de overstap te maken naar onderwijs op afstand?
Heeft de afgelopen tijd ons ook iets gebracht of geleerd wat de moeite van het vasthouden waard is?
Eigenlijk doen we een klein waarderend onderzoek met elkaar. De ervaring leert dat handvatten uit het waarderend onderzoek in allerlei settings in de dagelijkse
onderwijspraktijk van betekenis zijn. Daarmee dient de middag een driedelig doel:
- Elkaar ontmoeten en verbinden
- Inzichten opdoen in relatie tot de vraag; Wat hebben we de afgelopen 1.5
geleerd over de toekomst van het Daltononderwijs?
- Kennismaken met handvatten uit het waarderend onderzoek
Hopelijk zien we je daar!
Je kunt donderdag 27 mei vanaf 15.45 inloggen via deze link: https://meet.google.com/zrc-nodq-cvd?hs=122&authuser=0
Vriendelijke groet,
Bestuur Dalton Midden-Nederland