Dalton midden Nederland
  • daltonlab
  • scholen
  • nieuws
  • contact
Foto

Nieuws uit regio Midden-Nederland

Jaarverslag 2021-2022

14/6/2022

0 Comments

 
Het was een mooi daltonjaar! Volgend schooljaar worden er weer een aantal interessante daltonlabs georganiseerd. Wij zien jullie allemaal graag volgend schooljaar!

Hierbij ons jaarverslag.
jaarverslag_regiobestuurv2021-2022.pdf
File Size: 253 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

0 Comments

Een leerzame middag

19/5/2022

0 Comments

 

Beste daltoncollega´s,

Dat was een leerzaam daltonlab! Afgelopen dinsdag 17-5 was de daltonregio te gast op de o.d.s. de regenboog in Breukelen. In de vorm van een collegetour bespraken we verschillende vormen van eigenaarschap. Ons deskundige panel (Patrick Sins, René Berends, Petra van der Veer en twee geweldige leerlingen uit groep 7) gaf ons waardevolle inzichten over hoe eigenaarschap op een daltonschool vorm kan krijgen. 

Heb jij deze bijeenkomst gemist? Niet getreurd! Het programma voor volgend jaar ligt al klaar. Alle daltoncoördinatoren en directieleden van de scholen uit onze regio zijn van harte welkom. En natuurlijk mogen jullie collega´s meenemen! 

Wij wensen jullie allemaal veel succes met het afsluiten van dit schooljaar en graag tot volgend jaar!  
Vriendelijke groet,
Bestuur Dalton Midden-Nederland

Foto

Foto

Foto

0 Comments

Daltonlabs 2022-2023

12/4/2022

0 Comments

 
Foto
0 Comments

Uitnodiging daltonlab 17 mei 2022

11/4/2022

0 Comments

 
Foto

Welkom bij ons derde daltonlab
 
Let op: locatie is gewijzigd!
 
Plaats: Openbare daltonschol De Regenboog
            Heycoplaan 13
            3621WS Breukelen
 
 
Dinsdag 17 mei is iedereen uit onze regio van harte welkom. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift, als je maar affiniteit met dalton hebt!
Het belooft een bijzondere bijeenkomst te worden, want we organiseren een “collegetour” over eigenaarschap. Patrick Sins is de gastspreker. Daarnaast hebben we een deskundig panel met René Berend, Petra van de Veer (leerkracht groep 8 en dalton coördinator, Wereldkidz Mozaiek Petenbos in Veenendaal en twee leerlingen uit groep 8 van De Regenboog).
 
Tijdens het tweede daltonlab hebben we de artikelen van Piet van der Ploeg besproken. Hij is heel sceptisch over eigenaarschap en bracht ons aan het twijfelen. Wat gaat Patrick Sins hier tegenin brengen? 
 
 Programma en voorbereiding collegetour
1.    Datum en tijdstip: dinsdag 17 mei van 16.00 tot 18.00 uur; inloop vanaf 15.30 uur.
2.    We sluiten na 18:00 uur de dag af met soep en broodjes. Voor dieetwensen mail naar: [email protected]
3.    Er is een maximum van 75 deelnemers. Aanmelden kan tot uiterlijk 9 mei. Omdat er belangstelling is uit andere regio’s gaan de overgebleven plekken naar collega’s uit andere regio’s.
4.    Ter voorbereiding leest je het artikel van Rene Berends (zie bijlage).
5.    Met je collega’s bereid je minimaal één vraag voor die je aan Patrick en het panel zou willen stellen.
6.    Tijdens de collegetour verwachten we van de aanwezigen een actieve en betrokken houding. Patrick en het panel vinden het fijn om veel vragen te krijgen.
7.    We gaan in groepen uiteen om te brainstormen over hoe je eigenaarschap bij jou op school zou willen zien.
8.    Iedereen krijgt een flyer met de data en onderwerpen voor de daltonlabs van het komende schooljaar.
9.    Vanaf 18.00 staan soep en broodjes klaar. Tijd en ruimte om informeel na te praten


Aanmelden voor de collegetour kan tot en met maandag 9 mei door een mail te sturen naar:  [email protected]
In de mail graag de naam van de school en de deelnemende personen vermelden.
 
 
Vriendelijke groet,
Jildou, Lara, Robine, Rudger, Koen, Jeroen
Bestuur Dalton Midden-Nederland

berends_2014_werken_aan_eigenaarschap-jsw7mrt14.pdf
File Size: 460 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

0 Comments

Presentaties van het daltonlab 19/1/22

19/1/2022

0 Comments

 
rapportfolio_19_januari_2022.pptx
File Size: 2377 kb
File Type: pptx
Bestand downloaden

presentatie_leerlingportfolio_november_2021__2_.pdf
File Size: 794 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

0 Comments

De stellingen voor het daltonlab 19/1/22

14/1/2022

0 Comments

 
De stellingen van 19/1/22:

- Eigenaarschap op school is schijneigenaarschap. De leerkracht bepaalt alsnog.
- Kinderen hebben niet genoeg grip op hun eigen periodedoelen/plannen/pops.
- Om het eigenaarschap van alle leerlingen mogelijk te maken, moet het eigenaarschap van elke leerling beperkt worden.
- Eigenaarschap is als fictie om de leerling betrokkener en harder te laten werken.
- Met het zelf nakijken, doet de leerling eigenlijk het werk van de leerkracht.
- Het mag niet aan de leerlingen zelf worden overgelaten of zij hulp krijgen of niet.
- Eigenaarschap kan leiden tot self-blaming.
- Vrijheid op school betekent minder toezicht en controle.
0 Comments

online Daltonlab 19 januari 2022

7/1/2022

0 Comments

 
Foto
Welkom bij ons  tweede daltonlab!

Plaats: online (link in deze uitnodiging)
 
Datum en tijdstip: woensdag 19 januari van 16.00 tot 17.00 uur. Vanaf 15.45 uur is er een digitale inloop.
 
Woensdag 19 januari is iedereen uit onze regio die affiniteit met dalton heeft van harte welkom. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift. Nodig dus al je collega's uit!
Helaas hebben we moeten besluiten er een online-daltonlab van te maken. Maar, het wordt een heel bijzonder lab. 
 
1.    Het Rapportfolio van de Lorentzschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Naomi Calis. Na de presentatie is er ruimte voor het stellen van vragen.

2.    Het portfolio van Juliana daltonschool. (15 min.)
 
Gepresenteerd door Françoise Smeele. Na de presentatie is er ruimte voor het
stellen van vragen.

3.   “Nou ga je toch ernstig twijfelen”. (30 minuten)
 
We bereiden ons voor op het derde daltonlab van 17 mei 2022. Dit dalltonlab heeft de vorm van College Tour. We formeren een panel, waarin Patrick Sins, Rene Berends, een dalton leerkracht en een dalton leerling zitten. We zullen aan de hand van vragen, stellingen en filmpjes elkaar uitdagen na te denken over dalton.
Maar voor het zover is, brengt Piet van der Ploeg ons ernstig aan het twijfelen. Piet van der Ploeg schrijft in een aantal artikelen dat er van eigenaarschap bij kinderen op een daltonschool nauwelijks sprake is. De onderbouwing voor zijn stelling levert hij in vijf bijdragen (de laatste komt in 2022 uit). We vragen je deze (minimaal de eerste drie) te lezen. Aan de hand van vijf stellingen meten we twijfel. De vraag is of Patrick Sins op 17 mei de twijfel weg kan nemen.
De link naar de bijdragen vind je onder de agenda.

De link om in te loggen bij het tweede daltonlab:
Google Meet Link voor videogesprek: https://meet.google.com/zjr-xzcy-isc
Of kies: (US) +1 650-449-9991, pincode: 289 290 928#

 Link naar de vier artikelen van Piet van der Ploeg:
https://onderzoekonderwijs.net/2020/02/26/paradoxen-van-eigenaarschap-1-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/03/13/paradoxen-van-eigenaarschap-2-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/04/22/paradoxen-van-eigenaarschap-3/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/06/19/paradoxen-van-eigenaarschap-4/

Een reactie:
https://onderzoekonderwijs.net/2021/02/23/eigenaarschap-van-leerlingen-waarom-hoe-en-in-hoeverre/
 
Vriendelijke groet,
Jildou, Lara, Robine, Rudger, Koen, Jeroen
Bestuur Dalton Midden-Nederland

0 Comments

Daltonlab 30 september 2021

1/9/2021

0 Comments

 
​Welkom bij ons daltonlab!!!
 
Op donderdag 30 september nodigen wij iedereen uit onze regio uit die affiniteit met dalton heeft. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift er is plek genoeg
 
We komen samen in ons daltonlab voor een stukje uitwisseling over de volgende onderwerpen:
 
1. Taak
- welke ontwikkeling heeft de taak op jouw school doorgemaakt? Neem vooral voorbeelden mee!

2. Instructiemodel
- EDI past niet bij dalton?

3. Kwartiertjesrooster / dagplanning
- Staat het kwartiertjesrooster haaks op dalton?

4. Dalton in het team
- Hoe zie je eigenaarschap terug in de school?

5. Daltondoelen
- Hoe beoordeel je de kernwaarden (in het rapport/portfolio)?
 
Hiervoor doen we een beroep op onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en delen wij onze kennis met elkaar. Indien je concreet materiaal hebt ter ondersteuning en/of inspiratie, neem dit vooral mee!

Ons daltonlab vindt plaats op Daltonschool t Palet te Leusden: Willem Alexanderhof 6 3832 JN Leusden
 
De inloop is om 15:30 uur en om 16:00 uur start het programma. De soep staat klaar om 18:00 uur.  
 
Laat ons weten of je komt of verhinderd bent. I.v.m. de catering is het goed om te weten of je blijft voor een kopje soep en een lekker broodje. Graag doorgeven bij je aanmelding.  Via http://www.daltonmiddennederland.nl kun je je aanmelden. Kijk onder het kopje ‘daltonlab’.
 
We hopen jullie allemaal te zien!
0 Comments

Eind schooljaar 2020-2021

9/6/2021

0 Comments

 
Beste collega's,
​

We lopen langzaam, maar gestaag naar het einde van het schooljaar. Musicals worden voorbereid, de laatste hoofdstukken worden aangeboden en er komt weer meer ruimte op de weektaak... Het afgelopen jaar was een bewogen daltonjaar. Waar we het liefst de verbinding zoeken en samenwerken, werden we wederom gedwongen op afstand te blijven. We hebben er het beste van gemaakt, maar hopen jullie volgend jaar allemaal weer in persoon te kunnen ontmoeten!
Het bestuur
Afgelopen week hebben wij afscheid genomen van Silva en Monica. Zij zijn jaren de vaste spelers geweest in het bestuur van Dalton Midden-Nederland. Wij willen Silva en Monica van harte bedanken voor alle inzet en tijd die zij in de regio hebben gestoken!

Wij verwelkomen 3 nieuwe bestuursleden:
Robine Hiddink van het Corlaer in Nijkerk
Koen Hols van OBS het Mozaïk in Veenendaal
Jeroen Jansen van de Regenboog in Breukelen

Welkom bij Dalton Midden-Nederland!

Dompeldagen 2021-2022
Ook dit jaar staan er dompeldagen op de planning. Deze dagen zullen starten om 16.00 en eindigen rond 18.00. Na afloop wordt er gezorgd voor een (licht) diner.

Zet de dagen alvast in de jaarplanning!

donderdag 30 september: Kenniscafé
Plaats: 't Palet in Leusden
Op 30 september zullen wij wederom een kenniscafé organiseren. Aan verschillende tafels bespreken wij in groepen relevante en actuele daltononderwerpen. Heb jij hier input voor? Schroom dan niet en neem contact op. Wij zijn nog op zoek naar onderwerpen die wij aan de tafels kunnen bespreken.
Daarnaast wordt op deze dag de daltonspiegel gepresenteerd. De reflectietool voor daltonleerkrachten.

Woensdag 19 januari: portfolio, hoe dan?
Plaats:  nnb
O.a: vandaag zal Francoise Smeele het portfolio van de Juliana Daltonschool presenteren. Een portfolio waar wij veel van kunnen leren...

Dinsdag 17 mei: nog even geheim...
Plaats: nnb 
Deze inhoud houden we graag nog even geheim...

Wij hopen jullie allemaal te ontmoeten op de bovenstaande data.

Veel succes met de laatste loodjes en tot volgend schooljaar!
0 Comments

Dompeldag 27 mei 2021

11/5/2021

0 Comments

 
Foto
Beste collega’s,
​
Donderdag 27 mei staat onze Dompeldag  op het programma. Iedereen is hiervoor uitgenodigd, niet alleen directie en coördinatoren! Helaas kunnen we fysiek nog niet bij elkaar komen, maar de afgelopen maanden hebben we in verschillende settings binnen de Nederlandse Dalton Vereniging ook hele goede ervaringen opgedaan met digitale sessies. Daarbij is het ook gewoon weer heel fijn om elkaar te zien en te spreken na al die tijd.
 
De inloop is om 15:45 uur en om 16:00 uur start het programma. Om 17.00 is het programma afgelopen. Voor deze speciale digitale Dompeldag hebben we Eefje Teeuwisse van Take a Step bereid gevonden om mee te denken over een mooi programma.
.
Op deze middag gaan we samen in gesprek over wat we de afgelopen 1.5 jaar geleerd hebben over de toekomst van het daltononderwijs. Zijn er dingen van voor
corona die voor ons extra waarde of betekenis hebben gekregen? Heeft het zijn van een daltonschool ons geholpen om de overstap te maken naar onderwijs op afstand?
Heeft de afgelopen tijd ons ook iets gebracht of geleerd wat de moeite van het vasthouden waard is?
Eigenlijk doen we een klein waarderend onderzoek met elkaar. De ervaring leert dat handvatten uit het waarderend onderzoek in allerlei settings in de dagelijkse
onderwijspraktijk van betekenis zijn.  Daarmee dient de middag een driedelig doel:
-  Elkaar ontmoeten en verbinden
-  Inzichten opdoen in relatie tot de vraag; Wat hebben we de afgelopen 1.5
geleerd over de toekomst van het Daltononderwijs?
-  Kennismaken met handvatten uit het waarderend onderzoek 

Hopelijk zien we je daar!
Je kunt donderdag 27 mei vanaf 15.45 inloggen via deze link: https://meet.google.com/zrc-nodq-cvd?hs=122&authuser=0

Vriendelijke groet,

Bestuur Dalton Midden-Nederland

0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Archieven

    March 2024
    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    September 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    January 2022
    September 2021
    June 2021
    May 2021
    January 2021
    September 2020
    June 2020
    July 2019
    April 2019
    January 2019

    Categorieën

    All
    Test

  • daltonlab
  • scholen
  • nieuws
  • contact