Dalton midden Nederland
  • daltonlab
  • scholen
  • nieuws
  • contact
Foto

Nieuws uit regio midden-Nederland

Presentaties van het daltonlab 19/1/22

19/1/2022

0 Reacties

 
rapportfolio_19_januari_2022.pptx
File Size: 2377 kb
File Type: pptx
Bestand downloaden

presentatie_leerlingportfolio_november_2021__2_.pdf
File Size: 794 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

0 Reacties

De stellingen voor het daltonlab 19/1/22

14/1/2022

0 Reacties

 
De stellingen van 19/1/22:

- Eigenaarschap op school is schijneigenaarschap. De leerkracht bepaalt alsnog.
- Kinderen hebben niet genoeg grip op hun eigen periodedoelen/plannen/pops.
- Om het eigenaarschap van alle leerlingen mogelijk te maken, moet het eigenaarschap van elke leerling beperkt worden.
- Eigenaarschap is als fictie om de leerling betrokkener en harder te laten werken.
- Met het zelf nakijken, doet de leerling eigenlijk het werk van de leerkracht.
- Het mag niet aan de leerlingen zelf worden overgelaten of zij hulp krijgen of niet.
- Eigenaarschap kan leiden tot self-blaming.
- Vrijheid op school betekent minder toezicht en controle.
0 Reacties

online Daltonlab 19 januari 2022

7/1/2022

0 Reacties

 
Foto
Welkom bij ons  tweede daltonlab!

Plaats: online (link in deze uitnodiging)
 
Datum en tijdstip: woensdag 19 januari van 16.00 tot 17.00 uur. Vanaf 15.45 uur is er een digitale inloop.
 
Woensdag 19 januari is iedereen uit onze regio die affiniteit met dalton heeft van harte welkom. Het maakt niet uit vanuit welke rol je aanschuift. Nodig dus al je collega's uit!
Helaas hebben we moeten besluiten er een online-daltonlab van te maken. Maar, het wordt een heel bijzonder lab. 
 
1.    Het Rapportfolio van de Lorentzschool. (15 min.)
Gepresenteerd door Naomi Calis. Na de presentatie is er ruimte voor het stellen van vragen.

2.    Het portfolio van Juliana daltonschool. (15 min.)
 
Gepresenteerd door Françoise Smeele. Na de presentatie is er ruimte voor het
stellen van vragen.

3.   “Nou ga je toch ernstig twijfelen”. (30 minuten)
 
We bereiden ons voor op het derde daltonlab van 17 mei 2022. Dit dalltonlab heeft de vorm van College Tour. We formeren een panel, waarin Patrick Sins, Rene Berends, een dalton leerkracht en een dalton leerling zitten. We zullen aan de hand van vragen, stellingen en filmpjes elkaar uitdagen na te denken over dalton.
Maar voor het zover is, brengt Piet van der Ploeg ons ernstig aan het twijfelen. Piet van der Ploeg schrijft in een aantal artikelen dat er van eigenaarschap bij kinderen op een daltonschool nauwelijks sprake is. De onderbouwing voor zijn stelling levert hij in vijf bijdragen (de laatste komt in 2022 uit). We vragen je deze (minimaal de eerste drie) te lezen. Aan de hand van vijf stellingen meten we twijfel. De vraag is of Patrick Sins op 17 mei de twijfel weg kan nemen.
De link naar de bijdragen vind je onder de agenda.

De link om in te loggen bij het tweede daltonlab:
Google Meet Link voor videogesprek: https://meet.google.com/zjr-xzcy-isc
Of kies: (US) +1 650-449-9991, pincode: 289 290 928#

 Link naar de vier artikelen van Piet van der Ploeg:
https://onderzoekonderwijs.net/2020/02/26/paradoxen-van-eigenaarschap-1-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/03/13/paradoxen-van-eigenaarschap-2-gastblog/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/04/22/paradoxen-van-eigenaarschap-3/
https://onderzoekonderwijs.net/2020/06/19/paradoxen-van-eigenaarschap-4/

Een reactie:
https://onderzoekonderwijs.net/2021/02/23/eigenaarschap-van-leerlingen-waarom-hoe-en-in-hoeverre/
 
Vriendelijke groet,
Jildou, Lara, Robine, Rudger, Koen, Jeroen
Bestuur Dalton Midden-Nederland

0 Reacties

    Archieven

    Mei 2022
    April 2022
    Januari 2022
    September 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    Januari 2021
    September 2020
    Juni 2020
    Juli 2019
    April 2019
    Januari 2019

    Categorieën

    Alles
    Test

  • daltonlab
  • scholen
  • nieuws
  • contact